۲-۲۲
- شیر گاز (Gas Valve)
شیر گاز در زیر محفظه احتراق قرار دارد و وظیفه آن رساندن و تنظیم جریان گاز به مشعل میباشد. جنس شیر گاز از آلومینیوم می باشد.
 شیر گاز بکار رفته در اکثر پکیج ها با مارکهای مختلف از نظر ساختمانی و هچنین تنظیمات اغلب شباهت های زیادی به یکدیگر دارند. این شیر گازها هر کدام دارای دو سوپاپ مغناطیسی بنامهای EV1 و EV2 و یک قسمت تنظیم کننده جریان یعنی مدولاتور یا ماژول بوده که با برق ۲۴ ولت مستقیم کار می کند. این تنظیم کننده می تواند با تغییر جریان الکتریکی ارسالی از برد پکیج، میزان جریان گاز به مشعل را تغییر می دهد. بطور کلی می توان گفت که وظیفه آن کوتاه و بلند کردن شعله می باشد. در موقع شروع به کار پکیج ابتدا سوپاپ EV1 باز شده و سپس سوپاپ EV2 باز میشود. در روی شیر گاز دو پیچ که یکی بنام Pin می باشد که توسط آن فشار گاز ورودی پکیج اندازه گیری می شود و دیگری Pout می باشد که توسط آن فشار گاز مصرفی را اندازه گیری می کنند؛ و نیز روی بدنه شیر گازی یک لوله مانند وجود دارد که ونت (Vent) نامیده می شود و ونت توسط یک شیلنگ به کف صفحه تعبیه شده در پایین مشعل وصل میشود و عمل تعدیل فشار توسط ونت بدین طریق انجام می گیرد.
نکته: بوبین EV1 و بوبین EV2 با برق ۲۲۰ ولت متناوب کار می کنند. از لحاظ برقی موازی ولی از لحاظ مکانیکی سری هستند. اجزای شیر برقی گاز در شکل زیر نشان داده شده است.
شیلنگ متعادل کننده فشار شیر گاز و محفظه احتراق
هرگاه فشار در داخل محفظه احتراق تغییر کند، تغییر از طریق این سیلنگ به رگلاتور فشار داخل شیر گاز منتقل شده و متناسب با فشار محفظه احتراق، جریان گاز به مشعل تنظیم می شود.
روش تنظیم شیر گاز
۱) با اتصال فشارسنج میلی بار به خروجی پیچ ورودی گاز (Pin) فشار گاز وردی به دستگاه را بررسی می کنیم. (فشار استاندارد گاز طبیعی ۱۸ میلی بار و گاز مایع ۲۸ میلی بار می باشد).
۲) با باز کردن پیچ خروجی فشار گاز (Pout)، فشار سنج را به آن متصل می کنیم.
۳) پکیج را در وضعیت تابستانه قرار میدهیم.
۴) دمای آبگرم مصرفی را روی حداکثر تنظیم می کنیم (معمولا ۶۰ درجه سانتیگراد)
۵) یکی از شیرهای آبگرم (ترجیحا نزدیکترین شیر به دستگاه را با حداکثر جریان باز می کنیم.